En fråga om Livet i London - del 1

 
Kan du inte skriva ett inlägg om typ hur din "typiska dag" ser ut, asså från att du vaknar till att du går och lägger dig? och kan du inte göra ett inlägg om alla kostnader, asså att du skriver upp typ ungefär vad varje sak kostade när du sökte, typ skolavgufter, värdfamiljsavgifter osv? 

 

Vardagslivet i London är inte något som jag skulle vilja byta ut mot något annat. Jag vet inte vad som gör det hela speciellt. Kanske att bli kallad ”My love” till vardags, se de engelska skolbarnen springa omkring med sina skoluniformer, eller att helt enkelt få leva i den engelska atmosfären. Jag tror att alla dessa detaljer tillsammans gör det hela till en vardag man vill leva i. Jag kom hit för tio månader sedan och viste inte riktigt vad jag gjorde. Jag plingade på min värdfamiljsdörr och plötsligt kom jag in i ett brittiskt hem och det första jag gjorde var att bli bjuden på te. Tio månader senare har denna värdfamilj blivit som en riktig familj för mig och tanken på att inte få vakna upp i detta hus och gå ner i köket och äta frukost är en tanke jag inte vill ska excitera just nu. När ens kompisar har blivit som sina systrar och skolan som ett andra hem blir allt speciellt. Jag hade aldrig varit i London innan jag kom hit och jag viste inte vad jag förväntade mig, men nu idag kan jag säga att jag är allmänt kär i denna stad. Det är svårt att inte vara det med andra ord.

 

En vanlig dag här i London kan se ut på många sätt men det brukar gå till såhär för mig: Jag vaknar på morgonen, säger ”Good morning” till min värdpappa som oftast är vaken och gör mig frukost. Tar mina saker och springer mot bussen eller går till skolan som jag hellre gör än att åka buss då det tar långt tid om det är trafik. När jag går till skolan går jag över Themsen och forsätter att gå till längs vattnet och detta är min favoritväg. Om jag ska vara helt ärlig så får jag ofta halvspringa till skolan, springa runt i huset och skynda mig till bussen då det inte alltid är enkelt att komma upp ur sängen då sömn inte alltid prioriteras i denna stad. Jag kommer sedan till skolan och har lektioner. Jag går oftast från 9-5 på dagarna. Men jag är otroligt nöjd med lärarna och som jag nämnde tidigare är mina vänner som min familj här så att träffa dem varje dag gör det hela väldigt mycket lättare, när det är sol är vi ute på gräset och när det är kallt sitter vi inne i bilioteket och spenderar pengar på Starbucks. När jag slutar skolan åker jag oftast hem direkt och pluggar om man inte går till något café, eller stannar kvar i skolan. När jag åker hem äter jag middag med min värdfamilj och försöker ta ikapp tid med dem som man oftast inte hinner med på helgerna. Jag forsätter sedan att plugga och sedan är det morgon igen och så ser en vardag ut. Vardagen blir precis som hemma, man får rutiner, dock så blir den speciellt med allt som sker runt omkring. Hur många gånger händer det att man kan åka in till Piccadilly en vardag, besöka house of parlament, se en bio i Notting Hill eller se en kändis på gatan? – det händer här i London.

 

Helgerna är tiden då man verkligen lever här i London. Man går ut på stadens olika klubbar, pubbar, springer omkring på Piccadilly mitt i natten, äter middag ute, sitter i en park och har picknick, shoppar, äter ännu mera mat eller besöker alla de där platserna som man har på sin ”To do list”. Jag kan lova att man inte får en tråkig stund i denna stad. Det finns alltid något att göra då London väntar utanför ditt fönster. Allt med helgerna blir speciellt och på måndag morgon börjar man alltid att planera för de kommande helgerna. Vardagen och helgerna tillsammans gör allting till en tid jag kommer att minnas föralltid och alla andra som har bott här. Jag önska att jag på något sätt verkligen kunde beskriva eller visa hur en dag och en helg ser ut, men det bästa är nog om man upplever det själv, det är precis då man kommer förstå vad det är jag pratar om.

 

Livet här kanske låter som om allt är väldigt enkelt och roligt. Men jag ska vara ärlig och ta fram det ”negativa också” Plugget har tagit över till stor del detta år som det har gjort för det flesta, även hemma i Sverige. Lärarna är dock otroligt bra och hela året har varit lärorikt på många sätt och vis både i skolan och utanför. Men det har blivit många pluggtimmar och stress under vardagen och vissa helger. Man lever hos en värdfamilj där man alltid måste ha en fasad av att du är glad och trevlig även fast du ibland inte orkar, dock är det häftigt att få uppleva att bo i en värdfamilj. Alla värdfamiljer har sämre och bättre sidor (Jag har haft tur när det gäller min värdfamilj). Bussar är sena, trafiken står still och maten är inte alltid den bästa som skollunchen tillexempel. Det blir mindre timmar av sömn, då man vill hinna med allt och lite till. Träning hinns inte med på det sättet man vill. Men jag vill vara TYDLIG med att säga att allt det negativa är en sådan liten del av allt annat under detta år, det som är positivt tar över så att du glömmer bort det negativa. Jag sitter hellre och pluggar i London än att sitta hemma i Sverige. Tiden och trafiken är en del av London, man får bara lära sig och det är det som också är meningen med detta år. Allt ska inte vara enkelt. Det som är jobbigt kommer ofta i glömska när man har ett helt London som alltid väntar på en.

 

Kommentarer
Postat av: Ida

Haha, jag kom på en till fråga som jag vill fråga x) det är bara säga till om det blir jobbigt med alla frågor som jag typ bombar dig med :) men måste man ha superbra engelska kunskaper för att gå svenska skolan i London? :) för jag har ett B i skolan nu men jag vill söka när jag börjar gymnasiet och jag har 9:an på mig att försöka jobba upp det betyget, men om jag inte kan jobba upp det, tror du att man ha bra kunskaper då? :) fast det är ju sjävlklart skillnad från skola till skola vad i engelska man har lärt sig i skolan :)

Svar: Ska svara så fort jag kan, det är bara kul med frågor!! :D
None None

2013-06-04 @ 22:57:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0