En fråga om Livet i London - del 2

 

Kostnader:

 

Jag sökte in genom min skola i Karlstad och har därför haft det enklare att få en beviljad skolpeng, inackorderingsbidrag etc. Men jag ska försöka förklara vad kostnaderna blir under detta år. Men är man osäker på om pengarna ska vara ett problem, ge inte upp i första taget, för det går alltid att fixa genom att söka bidrag, prata med kommunen eller på något annat sätt, man kan i varje fall ge det ett försök, det är det värt.   

 

Om man kommer utan några bidrag alls så kostar skolpengen, lunchen, värdfamiljen (eller om du bor på skolan) fickpengar och reser till och från London och allt detta får man betala själv. Men många får bidrag och skolpengen betalad.  

 

Min skola hemma betalar skolavgiften för mig och jag får matersättning för skollunchen som jag äter varje dag. Jag får sedan ett inackorderingsbidrag som täcker halva kostnaden för värdfamiljen. Så det jag får betala för detta år är mina egna fickpengar och för värdfamiljen, samt resor till och från London. Drygt betalar jag 30 000- 40 000 kr/termin för värdfamiljen där hälften betalas med hjälp av inackorderingsbidrag. Så det bli ca 40 000 att betala. Jag har ca 4000 i månaden som jag lever på, med detta varierar från person till person och vad föräldrar vill bidra med till deras barn utöver studiebidraget man får. Men detta är pengar  man ska leva för där också skollunchen ska betalas varje dag och allt som man vill göra under detta år. Reser fram och tillbaka under detta år blir ca 5000. Det jag får betala är alltså hälften av kostnaden gällande värdfamiljen, resor och pengar att leva för varje månad.    

 

Men för att få en tydligare förklaring om vad allt verkligen kostar gällande skolan skriver Svenska skolan såhär på sin hemsida.

 

”Privatskola: Formellt är vi en engelsk privatskola som regleras av engelsk lagstiftning men som också följer svenska läroplaner och svenska betygskriterier. Skolan drivs som en icke vinstdrivande charity/stiftelse. Årsavgiften 2013-2014 är £8700 och för elever som bor i värdfamilj tillkommer £6400 för boendet, kommande läsår. Den svenska hemkommunen skickar ofta med den kommunala skolpengen som interkommunal ersättning, ibland också inackorderingsbidrag, medan några kommuner står för hela årsavgiften. Om det uppstår en mellanskillnad i förhållande till årsavgiften betalas denna av elevens familj. Boendet i värdfamilj bekostas av elevens familj.”

 

Jag kan inte förstå att detta år som kändes overkligt för tio månader sedan plötsligt går mot sitt slut, men jag lovar att dessa tio månader kommer att vara med mig resten av livet så SÖK till Svenska skolan i London. Jag hade tusen tankar och frågor innan jag kom hit så det är bara att fråga vad som helst.


Kommentarer
Postat av: Ida

Åååh :D tack så mycket :) jag är jätte tacksam för att du svarade på denna fråga och min andra fråga i det andra inlägget :)

Jag älskar din blogg super mycket!

Svar: Åh bara kul att du frågar och tycker om min Blogg, blir så glad!!! :D
None None

2013-06-04 @ 22:40:41
Postat av: Emelie

Hejsan! Vart sökte du inackoderingsbidrag? Genom Karlstad kommun eller CSN? Har hört att många inte får inackoderingsbidrag nämligen!
Kram

2015-03-08 @ 21:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0