En fråga

Hej! Jag har en liten fråga, när du bestämde dig att flytta till London kom du på det bara sådär? jag menar det är ju väldigt dyrt och hur fick du ihop pengar till det? :)
 
Hej Ida! Att jag flyttade hit är tack vare min skola hemma I Karlstad där jag kommer ifrån. Vi blev informerade om att man kunde söka genom våran skola hit till London eller Madrid som också var en möjlighet om man hade läst Spanska innan. Men jag tänkte inte så mycket på det i början.. men efter att tag var det något som fick mig att skicka in ett brev till rektorn på skolan om att ansöka att få åka hit. Att lämna in det där berevt är utan tvekan det bästa jag har gjort. Efter detta så var det intevjuer och sedan så blev två utagna till London och två till Madrid och jag var då en utav dem som fick åka till London. Våran skola har alltså ett samarbete med Svenska skolan i London. Så det var genom min skola hemma som jag kom hit.
 
Men så är då inte alltid fallet med alla som går här på Svenska Skolan i London. Nästan alla har sökt på egen hand. Man söker in och sedan får man besked om man har kommit in eller inte. Detta med pengar är också en fråga som många undrar över. Men skolpengenen får man med sig och detta är den dyraste kostaden. Så detta behöver man själv inte betala. Sedan är det man själv som står för kostnaden av boendet vilket är för mig är min värdfamilj då man också kan bo på skolan men det kostar mer och man måste vara 18 år. Detta blir dock inte lika mycket pengar som man kan tro då man får inackorderingsbidrag som täcker halva kostanderna för boendet. Så den kostnaden det skulle ha blivit om man var tvungen att betala allt själv behöver jag och många andra på skolan inte betala då man får bidrag och skolpengenen. Men detta kan vara bra att kolla upp innan man åker. Nu åkte jag hit på ett stipendie så min skola hade redan koll på allt detta. Men detta brukar ofta lösa sig för många. Självklart kostar det att leva här, men detta är också ett år man ska ta vara på saker. Detta är ju ett år att minnas och därför lägger man självklart mer pengar än om man skulle ha bott hemma i Sverige. Men det skulle kosta för mig att bo hemma också så kostnaderna blir kanske inte så stora som man kan tro.
 
Att jag bor här i London nu är tack vare att min skola talade om att chansen fanns att söka. Men är du eller någon annan sugen på att söka in tycker inte jag att man ska tveka en sekund utan man ska SÖKA. Detta med kostnader kan man enkelt kolla upp hur allt fungerar och det brukar lösa sig för många. Men detta året har varit det bästa i mitt liv utan tevkan och det tror jag många på Svenska skolan här i London håller med mig om! Kram 

Kommentarer
Postat av: Ida

Åhh :D tack så mycket för svaret :)
för jag vill verkligen söka men jag läste någon stans att de kunde kosta upp till 150 000 kr om man inte fick med sin skolpeng och om man fick det skulle det ändå kosta ca 80 000 kr och det är för mycket för min familj att betala.. :( men jag har alltid haft en stor förkärlek till London och så verkligen en möjlighet att söka till jag ska börja på gymnasiet men det är pengarna som är problemet :/

Svar: Ingen fara, fråga på hur mycket du vill jag svarar så gärna på Frågor!! Jag ska kolla upp vad det kostar för mig då jag har väldigt dålig koll, mamma och pappa sköter ekonomin med skolan osv. Men sedan så skriver jag svaret i Bloggen här. Ska kolla upp detta så fort jag kan och se vad mina klasskamrater betalar. Jag tror inte att någon av mina närmsta här betalar 150 000 kr. Men jag tror inte att man behöver betala 80 000 kr ändå fast du har skolpeng. Men ska kolla upp detta. Jag Betalar bara för Värdfamiljen och sedan för min lunch och för min levnad alltså allt som jag gör och behöver och detta går på kanske 4 tusen i månaden, men det är för att man ska kunna hitta på saker som kostar. Men många lever på allt från säkert 2500 -4000 beroende på hur mycket man slösar varje månad. Men Kolla upp bidrag, få då kan man också få mer pengar som hjälp. Detta med ekonomi är en stor grej, jag hade inte kunnat gå här om det inte vore för att skolpengen och inackoderingsbidraget som jag får. Men ska svara mer ordentligt snart! Kram :D
None None

2013-05-05 @ 18:29:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0